Monday, November 2, 2009

TAWASSUL : BOLEH ATAU TIDAK

1. Tawassul adalah antara salah satu cara untuk kita berdoa dan menuju kepada Allah SWT dengan menggunakan wasilah (perantaraan) Rasulullah Alaihissalam.

2. Diantara sebab mengapa orang-orang mukmin bertawassul dengan Rasulullah S.A.W untuk menuju Allah S.W.T atau untuk medekatkan diri mereka dengan Allah adalah kerana mempercayai bahawa tiada jalan lain untuk mereka menuju kepada Allah selain perantaraan Rasulullah S.A.W dan mereka juga yakin bahawa Rasulullah sahajalah "Baabullah ad-daalu 'ala Allah" Pintu menuju Allah S.W T.

3. Dalil bagi kenyataan ini terdapat di dalam surah An Nisa' ayat ke 64 yang bermaksud "Dan jika kamu berlaku zalim kepada diri mereka, mereka adakn datang kerpada engkau (Rasulullah) lalu mereka akan meminta ampun dari Allah dan Rasul meminta ampun bagi pihak mereka barulah mereka sedar bahawa Allah itu Maha Menerima Taubat dan Maha Mengasihani".

4. Dalil sepotong Hadith Qudsi yang dikeluarkan oleh Imam Ibn Hajar Al-Haitami dari Sayyidina Abu Uwanah dan Sayyidina Abdu Ibnu Humaid, Allah S.W.T berfirman yang bermaksud " Aku bersumpah dengan keagunganKu dan kebesaranKu, jika mereka mengikutu mana-mana jalan pun dan cuba meminta tolong dari mana-mana pintu pun nescaya aku tidak akan membuka untuk mereka sehingga mereka datang dari belakangmu (melaluimu) wahai kekasihku Muhammad".

5. Daripada dalil dalil tersebut kita boleh melihat bagaimana pentingnya peranan Rasulullah S.A.W dalam setiap amalan kita. Sesungguhnya setiap amalan tidak akan dikabulkan oleh Allah S.W.T kecuali dengan perantaraan Rasulullah. Hadith yang berikut menguatkan lagi kenyataan ini. Di dalam riwayat Imam Tirmizi dan Imam Baihaqi, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud "Doa doa akan tergantung di antara langit dan bumi, ianya tidak akan terangkat kecuali dengan berselawat ke atas ku (Rasulullah S.A.W). Di dalam riwayat yang lain oleh Imam Baihaqi , Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud " Setiap amalan kita akan ditolak kecuali yang disertai bersama selawat ke atas ku"

Dengan persepsi yang baru dibentuk itu, maka akan tergugatlah nilai-nilai murni yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W di mata orang-orang Islam. Natijahnya akan terhapuslah nilai-nilai murni Islam dan diri mereka sendiri.

Sebagai contoh:

  1. Adalah salah jika bertawassul (dengan menggunakan perantaraan) Rasulullah S.A.W untuk menuju kepada Allah dan Istighasah (meminta bantuan) dengan Rasulullah sahaja.
  2. Rasulullah tidak boleh dipanggil "Sayyidina"
  3. Sambutan Maulid (hari keputeraan) Baginda adalah bidaah dan boleh membawa kepada kekufuran atau syirik.
  4. Rasulullah adalah seperti manusia biasa. Baginda berijtihad, kadangkala betul, kadangkala salah.
  5. Rasulullah hanya seorang pembawa risalah dari Allah, selepas menyampaikan RisalahNya Baginda meninggal dunia dan berakhirlah peranan Baginda terhadap umatnya
  6. Baginda tidak Ma'sum (terpelihara) dari segala kesalahan duniawi dan dalam hal ehwal agama.
Banyak lagi cemuhan cemuhan yang disebarkan sehinggakan pada masa kini, kita boleh melihat sedaya upaya untuk memisahkan nama Baginda yang mulia daripada nama Allah di dalam syahadah atau kalimah tauhid. Oleh itu, jika seseorang Islam mengucapkan kalimah tauhid " Lailahaillallah, Muhamamadur Rasulullah" mereka akan menuduhnya syirik atas dakwaan " Muhammad" hanyalah seorang makhluk yang tidak layak diletakkan bersebelahan Al-Kahliq (Maha Mencipta). Marilah kita sama sama renungkan ayat-ayat Al-Quran dan Al Hadith-hadith ini, agar kita menjadi lebih peka terhadap tohmahan-tohmahan tersebut.

6. Allah swt juga telah memerintahkan kita di dalam A-Quran supaya menuju kepadaNya dengan menggunakan wasilah (perantaraan). Dalilnya terdapat di dalam Surah Al-Maidah ayat yang ke-35, Allah berfirman yang bermaksud "Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan berhadaplah kepadaNya dengan menggunakan wasilah, dan bersungguhlah dalam jalanNya, semoga kamu memperolehi kemenangan."

7. Berdaarkan ayat ini sebahagian daripada kalangan Ulama' Mufassirin berpendapat bahawa bertawassul kepada Allah dengan amalan-amalan soleh adalah sangat digalakkan di dalam Isam. jika bertawassul dengan amalan-amalan soleh adalah sangat digalakkan di dalam Islam, apatah lagi jika kita bertawasul dengan Rasulullah saw? Baginda adalah sumber bagi segala kebaikan samada di dunia ataupun di akhirat. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud "Segala kebaikan yang ada padaku dan ada pada umatku hingga ke hari Qiamat". Sabda Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim yang bermaksud "Sesiapa yang Allah kehendaki untuknya kebaikan, Allah akan memberinya kefahaman dalam agama dan sesungguhnya Allah yang memberi dan aku (Rasulullah) yang membahagi-bahagikan".

8. Sebahagian daripada kalangan Ulama' pula berpendapat bahawa bertawassul kepada Allah dengan Asma-ul-Husna (Nama-nama Allah yang Agung) adalah perkara yang sangat digalakkan di dalam Islam. Sepertimana yang ditunjukkan kepada kita oleh Rasulullah saw di dalam doanya yang bermaksud " Aku bermohon kepadaMu kerana sesungguhnya Engkaulah Allah." "Allah" (Azza Wajalla) adalah nama Allah yang Teragung merangkumi segala namaNya dan sifatNya. selain daripada bertawassul kepada Allah dengan Asma-ul-Husna, para Ulama' juga berpendapat bahawa bertawassul dengan sifat-sifat Allah ataupun dengan perbuatan-perbuatanNya juga sangat digalakkan di dalam Islam, sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah saw "Aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu, dan dengan kemaafanMu daripada siksaanMu".

9. Rasulullah saw juga telah mengajarkan kepada sahabat-sahabatnya bahawa selain daripada bertawassul dengannya, mereka juga boleh bertawassul dengan hamba-hamba Allah yang lain seperti malaikat-malaikat sebagainya. di dalam hadith yang diriwayatkan Utbah bin Ghazwan, sabda Rasulullah saw yang bermaksud, "Jika ada diantara kamu yang sesat keseorangan diri dan memerlukan pertolongan hendaklah kamu berdoa "Ya ibadallah a'inuni" Wahai hamba-hamba Allah tolonglah daku, sesungguhnya Allah mempunyai hamba-hamba yang tidak kita melihatnya, dan aku (Rasulullah) telahpun mencubanya." Hadith ini dikeluarkan oleh Imam Thabrani.

10. Di dalam riwayat yang lain pula, oleh Sayyidina Ibnu Abbas, sabda Rasulullah saw yang bermaksud "Sesungguhnya bagi Allah terdapat banyak malaikat yang mengelilingi bumi ini selain daripada malaikan Hafazh yang menulis apa sahaja ang jatuh ke bumi ini walau sehelai daun sekalipun, jika terdapat di antara kamu yang sedang ditimpa kesusahan maka hendaklah dia menyeru "A'inuni ya ibadallah". Hadith ini dikeluarkan oleh Imam Tabrani dan rijal hadith semuanyaThiqah. terdapat juga riwayat-riwayat yang menceritakan bahawa Rasulullah mengajarkan kita supaya berlindung dengan "Sayyidina Jibril, Israfil dan Mikail". Diriwayatkan oleh riwayat Ibnu Sani di dalam kitab Al-Azkar karangan Imam Nawawi bahawa Rasulullah saw berdoa selepas menunaikan dua rakaat solat fajar yang bermaksud "Ya Allah, Tuhan kepada Jibril, Israfil dan Mika'il dan Nabi Muhammad saw, aku berlindung denganMu daripada api neraka."

11. Selain daripada itu Rasulullah saw juga menggalakkan kita bertawassul dengan orang-orang yang sentiasa berdoa, hadith riwayat Ibnu Alan di dalam kitab Al-Azkar oleh Imam Nawawi, Rasulullah berdoa yang bermaksud "Ya Allah sesungguhnya aku bermohon kepadaMu dengan kemuliaan orang-orang yang sentiasa bermohon kepadaMu". Banyak lagi contoh-contoh tawassul yang diajarkan kepada kita oleh Rasulullah saw seperti bertawassul dengan kesan-kesan peninggalannya (rambutnya, tongkatnya, pedangnya dan lain-lain lagi) atau bertawassul dengan kemuliaan para rasul dan para nabi atau para wali dan ulama', contohnya seperti kisah Sayyidina Umar bertawassul dengan Sayyidina Abbas supaya Allah menurunkan hujan.

12. Perlu diingatkan bahawa kisah yang masyhur ini selalu menjadi hujah bagi golongan-golongan yang membangkang isu "tawassul". Mereka mendakwa hukum bagi bertawassul dengan Rasulullah saw selepas baginda Intiqal adalah haram atau syirik, kerana Sayyidina Umar sendiri bertawasul dengan Sayyidina Abbas pada waktu Rasulullah sudah Intiqal. perkara ini adalah salah sama sekali.
Pertama, tidak ada riwayat yang mengatakan bahawa bertawassul dengan Rasulullah saw selepas baginda Intiqal itu hukumnya haram atau syirik.

Kedua, terdapat banyak riwayat yang sahih menunjukkan bahwa sahabat-sahabat, para tabi'in, para ulama', para auliya' selalu bertawassul dengan Rasulullah saw walaupun selepas baginda Intiqal, contohnya yang diriwayatkan oleh Sayyidina Malik. Beliau berkata "Pada suatu ketika pada zaman khilafah Sayyidina Umar, mereka telah dilanda kemarau, namun seorang lelaki telah pergi ke 'Raudhah' Rasulullah saw lalu berkata "Ya Rasulullah, mohonlah kepada Allah supaya Allah menurunkan hujan untuk umatmu. Sesungguhnya mereka sedang merana". Rasulullah saw pun datang di dalam mimpinya lalu berkata "Pergilah kepada Umar dan sampaian salamku kepadanya. Beritahu kepadanya bahawa sesungguhnya hujan akan diturunkan kepada mereka" Diriwayatkan oleh Imam Ibnu Kathirdi dalam kitabnya Bidayah Wan Nihayah juzu yang pertama m/s ke 91.

Ketiga, antara sebab mengapa Sayyidina Umar bertawassul dengan Sayyidina Abbas di dalam riwayat tersebut adalah kerana beliau menghormati Sayyidina Abbas sebagai pakcik Rasulullah saw, sedangkan kita mengetahui bahawa Sayyidina Umar berhak untuk membaca doa tersebut dan kita juga mengetaui bahawa kedudukan Sayyidina Umar juga mulia di sisi Rasulullah

No comments:

Post a Comment